Ikut Belakang

Tuesday, November 9, 2010

Penipuan Yang Benar

Dia ni cool

Yeah. Sebuah penipuan yang benar-benar penipuan. Maksudnya seseorang itu memang benar menipu dan bermaksud untuk menipu, berniat menipu, dah plan untuk menipu. Coolnya penipuan tersebut berjaya. Ye, ayat kalau tak berbelit memang tak sah.

Pernah tak diri sendiri menipu? Menipu terhadap diri sendiri. Menipu orang lain. Pernah. Sesiapa pun dalam muka bumi alam buana ni memang pernah menipu. Sunat ye menipu? Hei, sape cakap menipu tu jadi hukum pulak. Habis tu kalau menipu dapat dosa, mesti ada hukum. Dorang cakap menipu sunat. Ya Tuhan. Kalau dah perkara tersebut ialah tidak elok langsung, ditegah Allah untuk meninggalkannya maka kalau buat, berdosa la. Itu sahaja.

Ok, berbalik kepada tajuk. Sebelum aku terbalikkan tajuk jadi sesat. Tak lucu. Sebenarnya aku nak kongsi satu pengalaman la dalam bab menipu ni. Filem Indo-Malay Tipu Kanan Tipu Kiri tu langsung tak menarik pada aku. Gila filem tu merepek. Guna Hans Isaac, Natasha Hudson J, Christian Sugiono, Titi Kamal dan lain-lain, bajet cool ke?


gambar hiasan yang tak tipu

Hari ni bukan review filem tu ye. Saje bagi contoh. Okay. Sehari dua lepas, aku menanyakan housemate aku cuti ke hari Deepavali. Ala, borak-borak kosong je berbasa-basi orang kata. Dah satu rumah tak cool la senyap je kan. Then, dia kata dia tak balik (JB) dan ada kat rumah sewa ni la. Aku cakap aku pun tak balik, tak pergi mana-mana pun. Cuti am memang tak boleh dibawa berjalan, sesak dengan orang ramai. Fine.

Rupa-rupanya dia balik JB. Ok, bagi aku itu bukan penipuan walaupun dalam hati "wei tipu eh". No. Kita kan hanya merancang dan Allah yang menentukan. Mungkin last minute mak dia suruh balik kan, kan?

Itu bukan point sebenar cerita, bukan klimaks lagi. Heh. Selepas dia balik semula ke KL, aku pun berbasa-basi lagi. Nampak dia melingkar kat ruang tamu, disebabkan aku outing hari tu dan tak tahu perkembangan di kawasan rumah dan sekitar aku tanya dia. "Hujan lebat ke hari ni?". Dia jawab, "Tak". Kalau berupa itu jawapannya, dia mungkin takda mood nak berborak atau berbasa basi dengan aku. Tahu kan, aku sejenis makhluk yang cepat emo, negatif, semua tif-tif yang buruk-buruk itu aku. Aku afterthough. Jadi aku menyimpulkan dia memang tak suka aku. Bukan dipaparkan hari itu tapi pada hari-hari lain juga. Jadi peristiwa dingin tadi adalah klimaks kepada aku. Mula la aku emo kata dia sombong blablablabblah.

Sehari dua selepas material time, aku tak pernah gagal diri untuk berbasa-basi lagi dengan dia. Bawa bercakap sepatah dua kata. Katanya dia sakit tekak, payah nak bercakap, jerebu kat kampung bla bla bla. Muka pun lemau je. Oooo... dia sakit tekak hari tu aku tanya dia jawab nak tak nak. Ok, fine.

Semakin masa menganjak ke petang, berlabuh malam, makin ramai housemate pulang ke rumah. Si A tadi, yang kata sakit tekak tak boleh bercakap banyak tetiba jadi pot-pet-pot-pet pula melayan B, C dan D. Eh? Apakah...

Jadi macamana aku nak positif? Aku didiskriminasi oleh kaum sendiri. Ye, aku memang bukan kaki kepoh. Bercakap time perlu sahaja. Aku ketawa tak mengilai macam ponti anak hantu. Tak. Aku seorang yang easy tapi bukan peramah. Aku kasar bukan sopan perempuan Melayu zaman Kesultanan.

Maksudnya Si A tadi menipu aku la kan? Katanya sakit tekak tapi dengan orang lain berborak tak sakit. Kenapa? Dia tak nak borak dengan aku sebab aku skema? Watde. Aku pendiam tapi bukan skema. You don't know me. Eceh, cakap Mangrish tunggang terbalik. Okay, aku ketawa tak mengilai kot sebab tu dia tak minat. Kalau cakap dengan aku mesti ayat law jeke? Mesti kes Mahkamah jeke?

Bagi aku, perlakuannya tadi adalah betul-betul menipu aku. Reaksi aku terhadap segala fraud yang Si A tu sepatutnya macamana? Itu adalah penipuan yang benar-benar dilakukan secara terancang dan aku benar-benar rasa ditipu.

Aku bukan baik sangat sampai tak pernah menipu. Cuma tipu aku beradap je. Setakat aku cakap "Eh, takdela. Tak pernah pergi ke tempat tu". Ermmm. Aku tak cakap aku bencikan penipu tegar. Aku cuma tergeram kalau ada orang tipu aku kaw-kaw.

Tweet : Sebab aku cepat emo. Emo 24 jam.

No comments:

Post a Comment

Sharing is Caring,
Comment is Romance,
EH?