Ikut Belakang

Wednesday, March 23, 2011

Itik Panggang

Hai Blog busuk kepam sawang.

Lama betul tak upgrade update cerite. Macamla femes sangat nak update² -_-". Sebab hari tu tak habis-habis dengan projek 5's. Sekarang dah tahu takde audit lagi, slow sikit tapi dalam kepala nak siapkan dokumentasi pulak.

Tangguh dulu, biar tersumbat buat kerja last minit. Tersumbat yeah.

Tak, tajuknya Itik Panggang jadi isi karangan adalah itik panggang jugak. Alkisahnya, itik ini dibela se'banyak' 2 ekor sahaja tapi sekarang dah beranak pinak. Tak tahula pulak itik ada yang 'makan anak' ke tak. (Aku tak tahu apa aku merepek).


 Masa tengah shot gambar sawah di pagi buta, tak perasan pulak itik tengah menyudu dalam bendang

Kakak-kakak riuh berborak sambil buat apa aku pun tak tahu. Nak jengok dekat-dekat, den pemalu eh.

Tak lama nanti kuninglah padi ni. Di Selangor, pesawah mengerjakan padi 2X setahun.

Inilah kasanova. Bapak Itik.

 Banyak...nyum-nyum mak itik dan anak dara itik.


Tengah menyudu serangga dalam air. Kalau ada ikan, pun 'dorang' kebas jugak.


Dah habis satu lap, 'dorang' akan tukar ke air bendang sebelah kanan pulak.






Oleh kerana itik tersebut se'banyak' 17 ekor tak campur anak yang baru bukak mata, maka kitorang nak kenduri makan itik panggang di Hari Raya Aidil Fitri Tahun 2011 ini. Kalaulah itik-itik tersebut tidak liat. Makanya, tunggulah.

Tweet : Tanjung Karang (2)

Wednesday, March 2, 2011

Selamat Pengantin Baru - Sebelum, Semasa dan Selepas Kejadian

The Rewang Day

 The Khemah

 The Making of Pelamin

 Abang Usop. Tahun 2003-2004 aku jumpa dia kat JB. Pastu hari akak kahwin dia tak kenal aku. Sob sob.

 The Goodies. Berkat. Pilih-pilih. NI belum siap packing lagi

 The Pelamin is ready

 The potong-potong daging

 The potong-potong daging part II

 Dalam bilik pengantin. Memang senget bilik ni.

 The Hantaran(s) to the Bridegroom

 The Hand Bouquet (malam sebelum kejadian)

 The Bride and the penyibuk nak enterframe jugak

 Before Akad Nikah

 The Abang Usop Team

 The "Mengenal"

 The Kepochi bride tahpapediadukbebel

 Senyum...

 The Malu-Malu Kucings
  
 The Hantaran(s) to the Bride

 The Kazen My Manja-Manja 'Ah

 The Penanggah Yang Keletihan. My Little Aidil Bucuk. Bangun tidur ngigau. Boleh pulak lena di tengah hingar bingar

 The Single Sisters.
Daughter to Father. Oh Abahku.

 The Tetamu

 Bukan Waheeda tau...

Tengah malamnya, temankan My Handsome Arif makan buah lai.

Sambil mengawasi Anis Suhaida panjat-panjat tangga. Budak-budak memang suka tangga? My kazen sebelah Abah, berkongsi DOB dengan aku.

Tuesday, March 1, 2011

Si Baby Sitter #2

Selepas babysit 'Ah, Arif dan Aidil, aku berhijrah pula ke Kulim, Kedah. Ikut mak sedara temankan dia sebab dia dapat mengajar kat MRSM Kulim, PGA Kem Batalion 2.

Tahun 2007. Selama 6 bulan lebih kurang la. Babysit Nur Farhana dan Muhammad Faqih. Mak aih. Pagi-pagi dah melalak nak ikut mak dia nak pergi sekolah. Pagi-pagi terpaksa pujuk pergi kedai runcit beli gula-gula, belon dan sebagainya.

Nak menungggu ke jam 2.00 petang mak dia balik dari mengajar, macam tunggu bank luluskan loan je. Adoi. Yang melalak satu hal, yang bergaduh satu hal lagi. Faqih nak mandi/main air je kerjanya. Farhana tu kalau kita cakap apa-apa, nak-nak kalau kita marah dia, dia akan buat muka sardin.

Satu lagi hal, dua-dua suka bermain kat luar tak nak masuk dalam rumah.
Bila pagi-pagi bawa dua orang cousin tu berjalan, ada makcik cleaner tu suka menegur. Aku layan je la sambil mengawas dua orang tu bermain.

Dah hari-hari tegur aku, makcik cleaner tu ingat budak-budak tu anak aku. T_T Dah macam orang beranak dua ke aku ni. Tahun 2007, umur aku baru 23 tahun la wei. Nangis sedih.
"Hari-hari nampak awak bawa anak keluar berjalan, ayahnya kerja ya?"
"Eh, takla. Ini cousin saya. Mak dia mengajar kat sekolah".
"Makcik ingat ini anak kamu. Mungkin ayahnya pegawai PDRM".
OMG. Makcik, saya pernah terfikir nak cari suami yang macam askar. Tapi saya tak terfikir hari ini (monolog tahun 2007).

Disebabkan MRSM tersebut dalam Kem Batalion PDRM, setiap awal pagi ada kawad PDRM. Budak-budak sekolah pun diorang angkut dengan trak askar. Petang-petang kat padang, abang-abang askar main bola. Cuci mata.

Meng-babysit Farhana dan Faqih lagi mencabar dari babysit 'Ah, Arif dan Aidil. Farhana dan Faqih amatlah susah nak jaga. Hari-hari nak ikut mak dia, hari-hari kena pujuk, hari-hari kena bawa berjalan, hari-hari menangis.

 Nur Farhana, Muhammad Faqih dan Nur Farhani
Lebih kurang 4 tahun meninggalkan mereka, sekarang dah besar panjang. Maknanya aku semakin tua.

 'Ah, Farhani, Farhana dan Faqih

 Farhani (first), Farhana (second), Faqih (third). 'Ah

 Dua orang anak dara yang cantik

 Faqih amat suka bergambar
Jangan tak tahu, Farhana lebih 'besar' dari kakaknya.

Rumah berkecah sikit. Masa ni tengah pasang pelamin.

Sudahnya aku pulak yang nangis, dorang plak duk pandang. Nice. LOL. Penat.
Lepas 6 bulan, aku dapat kerja, Faqih sorang je dekat Kulim dibabysit oleh kakak Pengasuh dan Farhana dihantar balik ke ayahnya kat Kelantan sebab terpaksa hantar ke sekolah.

 Bukti Faqih suka bergambar

 Asik suruh ambil gambar dia je

 Faqih dan sepupu, Muhammad Akif Daniel Fathi

 Si Akif yang hyper



Kecik-kecik dulu kuat nangis kan...

Ini Baby Fahim. Adik Faqih (fourth)
Ahmad Fahim namanya. Besttt. Dia suka didukung.

Tweet : Okeh sekian. banyak sangat gambar