Ikut Belakang

Friday, July 20, 2012

Tafsir

Kepada sesiapa yang ingat tahun lepas bulan 9, aku pergi exam. Konon kalau pass dapat elaun. Masalahnya tak pass satu kertas. Ada tiga kertas semuanya. Jadi, elaun pun tak dapat. Haha. Yang senang pulak tu. Trengkas BM 80psm. Yang susah macam BI 80psm dan 100psm lulus pulak. Tapi Alhamdulillah, nasib baik kena repeat yang senang, senang sikit nak buat semula. Kalau repeat yang susah, maunya kena repeat lagi 2-3-4-5 kali, naya....

Tapi BM 80psm tadi rasanya tidaklah senang sangat sebab ada format. Mungkin aku salah format seperti yang diminta. Cikgu sejarah aku cakap kitorang selalu jawab soalan salah konsep. Macamana tak salah konsep, kalau diberi soalan esei kertas 2, mahunya merapu-rapu macam tulis blog sekarang ni. Tajuk lain, gambar takde kena mengena, isi lain.

 Ada paham ke? Haha, aku pun tak paham tulisan sendiri. Ini notes masa exam. Yang latihan punya.

Kalau tidak ada aral melintang, exam ini sekali lagi dijalankan pada bulan 9 tahun ni. Kena prektis menaip bagi laju lagi. High speed punya. Haha.

 BI 80 & 100psm

Boleh pulak buat correction dengan pen merah. Haha

Tapi, kalau diikutkan, tulisan bos aku lagiiiiiii susah nak tafsir. Naik juling bijik mata. Nak-nak pulak memang kerja aku menaip nota tulisan dia, sabar jelah. Tapi kalau refer balik dekat bos, bos jawab "I pun tak tahu apa yang I tulis." Pulak.

Additional serius : (i) Kalau cakap pasal tafsir, setiap malam aku mimpi (mungkin ngigau) melihat budak-budak. Bermain, ada kalanya mendukung, memimpin budak-budak. Kadang-kadang ada bayi, anak kecik, dah boleh berjalan dan yang umur 7 tahun ke bawah. Setiap malam mesti ada budak-budak keluar dalam mimpi. Ada satu kes, seorang perempuan mengandung dah sampai masa nak deliver baby dia. Terus dia beranak kat situ jugak then lepa 2-3 minit dia pun sarungkan seluar. Perghhh, memang mainan tidur. Yang aku pulak duk cubit-cubit pipi baby yang masih 'merah'.

(ii) Itu pasal baby, ada beberapa kali ular masuk dalam mimpi. Ular hijau panjang dan besar mengangakan mulut nak patuk aku, tapi tak berjaya sebab terhalang dengan sesuatu. Ular hitam panjang beberapa ekor kat bawah kaki masa itu aku naik gondola. Ular hitam juga bergelimpangan di tepi jalan yang aku lalui. Ada juga ikan, beruang. Itulah kan, mungkin mainan tidur sahaja, atau lupa baca doa dan ambil wuduk sebelum tidur, mungkin terlupa solat Isyak dan lain-lain lagi, nauzubillah.

12 comments:

  1. tulisan bos saya pun payah nak paham..huhu

    ReplyDelete
  2. k.ell!

    heeee..sorry lama xbw kat sini..:(

    wahh trengkas ira xfhm..haha..tp y bi tu mcm fhm sikit2..nampak is, to tadi..hihihihi :p

    practise2 utk dapat elaun nt..kayo sikit..hihi

    bab mimpi tu..ehemmm..akk ada skit2 bdn ke..kalau skit2 bdn org kata mgkin kt ada terkena..blh g jmpa ustaz tlg tgk2kan..kalau x, msti lupa bc doa tdur ngan ayat kursi tu..hee :)

    salam ramadhan k.ell :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha, itupun rasa mcm tak cukup tangan je...

      salam ramadhan Ira...

      Delete
  3. tulisan macam tu hanya tuannya sahaja yang paham

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha, cakar ayam pun cantik lagi kan.
      kdg2 tuan sendiri tak paham jugak

      Delete
  4. zirapah takde kak? kehkehkeh. semoga dapat baby

    ReplyDelete
    Replies
    1. zirapah ado, tapi lukisan simpanan je.
      thanks samad. akak tak sabar tunggu

      Delete
  5. akak gelak bila baca bos sendirik pun tak tau apa yang dia tulis..

    psstt: tang mimpi akak tak reti nak tafsir.. tapi apa-apapun moga Ramadhan kali ni membawa lebih kegembiraan buat eLL dan keluarga.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi, betul. dia cakap sendiri 'saya pun tak tau ape sy tulis'

      tenkiu kak...

      Delete
  6. Uish..takkan tak faham tulisan punyelah cantik tu ha..hehehhehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi, sebab terlampau cantik, itu kalah tulisan doctor.

      Delete

Sharing is Caring,
Comment is Romance,
EH?