Ikut Belakang

Tuesday, November 20, 2012

Cuti Yang Terisi

Selamat tahun baru hijrah. 1434. Kita di bulan Muharram. Tup tup hari ni dah 6 Muharram. Cepatnyaaa. Sekejap masa berlalu. Apa azam, apa cerita dan apa aktivitinya? Satu Malaysia bercuti pada 15hb lepas. Aku cuti jugak, tapi suami tak cuti. Jadi, daripada duduk di rumah sorang-sorang mendengar letupan-letupan mercun daripada jiran yang menyambut Deepavali, baiklah aku ke Shah Alam. Boleh jugak mengasah bakat sosial dan bakat bergosip. Aha. No, no, no. Dikelilingi kawan-kawan suami (officemates) buatkan daku nak menyorok dalam bilik menara masjid je.


Bukan tak biasa dengan dorang, sorang dua tu aku dah biasa jumpa. Jumpa sebelum kahwin, semasa majlis kahwin, masa kat hospital dan lain-lain masa yang kebetulan bertembung. Tapi gitu-gitu je sebab aku ni female (feremfuan femalu). Hiks

Jadi, daripada tak buat apa-apa, baik juga menolong suami packing goody bag untuk majlis Sambutan Maal Hijrah (Ambang Maal Hijrah) yang berlangsung pada hari Rabu (14hb).


Program berjalan pada 14 (hb). Tapi 12 dan 13 kami berdua menuju masjid untuk aktiviti packing barang. Mencabar sungguh. Nasib baik dorang semua ceria macam kanak-kanak ribena, jadi kepenatan tu tak terasa sangat (tak terasa time tu, terasa time malam nanti).*Berat tu...

Malangnya, pada hari 14hb majlis berlangsung, aku tak pergi. Sebab ramai sangat makhluk Allah dari seluruh negara datang untuk majlis tu. Suami cakap, tak payah pergi la, nanti hilang dalam kepekatan manusia kat masjid tu. Umpama orang mengantuk disorongkan bantal daku setuju untuk tidak ikut serta. Sebab memang mengantuk pun. Apa lagi, tidurlah aku di rumahhh.


Beribu-ribu goody bag nak diedar masa hari kejadian. Jadi tugasannya, masukkan majalah, kalendar, car sticker, aturcara, doa dan lain-lain lagi dalam goody bag tu. Nampak macam senang tapi macam nak tercabut bahu daku. Tetiba je tulang belakang jadi sengal-sengal.
 
Eh mana boleh tidur ye tak. Banyak baju. Kemas rumah. Tapi tak berani nak sapu kat luar rumah, takut kena mercun. Hai, kiri kanan depan belakang jiran yang menyambut Deepavali. Memang dorang ni main mercun sampai setahun ke? Aku memang anti dengan orang main mercun tak kiralah dia bangsa apa pun. Kalau dia tu melayu, lagilah aku anti beribu kali ganda dekat dia. Aku tak main mercun time raya dan bila-bila time pun. Boleh tanya kat budak-budak kat kampung kalau main mercun depan rumah aku macamana nasib dorang semua. Marah ni. Bila dengar je mercun tu kan, rasa macam arghhh nak pecah jantung. Tapi redha jelah, bila penat nanti dorang berentilah. Nak buat macamana, dah nama pun hidup bermasyarakat, hidup berjiran. Kalau menceceh lebih-lebih nanti orang cakap "pergi duduk dalam gualah".

I'm fat and I'm know it. It's fat fact.

12 comments:

  1. Replies
    1. ala, KA menimbulkan kemaluan saya. hahaha

      Delete
  2. Replies
    1. a'ah. masjid negeri atau masjid biru panggilannya.

      Delete
  3. psstt...u ni comel tau tak?sweet jek ~

    ReplyDelete
  4. Ell,

    Tak terlewat nak ucap salam maal hijrah! Comel je akak tgk awak ;)

    ReplyDelete
  5. salam maal hijrah ell..gemuk ada isi ke ell..

    ReplyDelete
  6. AS salam ..

    hai ell..comelnyer gambar terbaru nie...hehehhee

    ReplyDelete

Sharing is Caring,
Comment is Romance,
EH?